ratuku...

dh lama xpost kt blog ni.blog pon dh makin muram,dlu awal2 sume semangat,kononnya nk meriahkn blog.tp last2,xpost ap pn.
yg taw,komen post or lain,sndiri post malas.papepn,mebi ni last aku post kt cni sbb lps ni nk smbg dgn blog sndiri (sblm ni dh ad blog sndiri,tp sbb nk wt blog benji ni,blog lama trpaksa didelete n dilupankn)
kalo blog sendiri,bley post mcm2 n sng nk manage wlaupn isinya agk boring.huhu
i'Allah,ni akn jd last post from me(tp jgn terkejut kalo tbe2 ade anta post lak:P), n nk dedicate poem kt bwh ni wt suma wanita muslim especially yg sy kenal

good luck my fellow benjians:)



Ratuku

Ratuku,
ingin kuluahkan apa yg sudah lama ingin kuluahkan,
tentang kebimbanganku ini
tatkala melihat bunga-bunga berguguran
dipetik tangan yang ganas
lagi bernafsu serakah

Ratuku,
Kebimbangan ku ini masih menebal
apabila kudengar dengungan kumbang perosak
yang cuba menyedut madumu
walau tanpa relamu

Ratuku,
Kebimbanganku bertambah lagi
bila kulihat bunga yang tidak segan silu
melampiaskan kecantikannya ketika sedang mekar
melupakan kuntuman yang sebelum ini melindunginya

Ratuku,
Aku masih terpinga-pinga
Masih wujudkah lagi
Ratu idaman hatiku
Kerana apa yang kulihat ari ini
Semakin banyak bunga-bunga yang gugur
Bagai tibanya musim luruh

Ratuku,
Bukanlah kuharap kau segigih Siti Hawa
Yang berlari-lari antara Safa dan Marwah
Bukan juga sesetia Ainul Mardhiah
Menanti kekasih di pintu syurga

Ratuku,
Akuilah hakikat yang tersurat
Engkau bukanlah Siti Khatdijah
Mahupun Siti Fatimah
Engkau bukan A’isyah
Bukan juga Rabi’atul Adawiyyah
Wanita suci terpuji

Kerana aku tidak layak
Berharap sedemikian rupa
Cukuplah sekadar kau cuba mencontohi bunga-bunga itu
Kembang mekar mewangi
Sehingga harumannya melewati pintu syurga

Jangan kau risau ratuku,
Kadangkala musim berganti
Sehingga bunga tidak dapat berkembang mekar
Tetapi itu hanya ujuian buatmu

Ratuku,
Esok musim bunga pasti akan tiba
Dan kau akan mampu berkembang lagi
Cuma yang kuharapkan ketika itu
Kau jaga kelopakmu itu

Jangan sampai tangan-tangan kasar memetikmu lagi
Jangan goda kumbang-kumbang ganas menghisap madumu
Jangan biarkan gagak-gagak hitam itu merosakkan serimu
Kerana kau ratu idaman kalbu

Ratuku,
Aku bukanlah memandang kecantikanmu
Walaupun kadangkala aku tertarik memandangnya
Tetapi, bukan itu yang aku harapkan

Aku yakin ratuku
Malah ada sinar harapan
Yang bias membuatku tersenyum mekar
Kerana aku akan berjumpa
Ratu yang benar-benar ratu...

jzkk(",)

0 comments:

Post a Comment